RUMUSAN :
Disiplin didefinisikan
sebagai Peraturan-peraturan yang perlu dipatuhi oleh seseorang
murid di sekolah bagi mewujudkan tingkahlaku yang baik. Sementara
itu, menurut Foucault (1977) disiplin juga bermaksud suatu bentuk
pengawasan dan membiasakan amalan-amalan yang dikehendaki. Manakala,
menurut Abdullah Sani (2005) disiplin merupakan satu persetujuan yang
dipersetujui bersama oleh warga sekolah dalam mengawal disiplin dan tingkah
laku manusia yang berada di dalamnya.
Jenis
tingkah laku dibahagikan kepada dua iaitu tingkah laku positif dan tingkah laku
negatif. Tingkah laku positif merupakan tingkah laku yang baik untuk
perkembangan mereka kerana dengan adanya tingkh laku ini mereka akan lebih
bersemangat untuk melibatkan diri dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Manakala tingkah
laku negatif merupakan tingkah laku yang mampu memberikan masalah dan menganggu
proses pengajaran dan pembelajaran dalam kelas. Mereka ini kebiasaannya suka
menganggu rakan lain dan sering memberontak dalam kelas.
Kesimpulannya,
bidang
pendidikan merupakan antara bidang yang penting dalam sesebuah negara.
Pembangunan pendidikan tidak dapat lari daripada pembangunan murid itu sendiri
kerana murid atau murid merupakan subjekkepada pendidikan itu.
Dalam hal ini, murid perlu dikawal selia bagi memastikan sahsiah diri mereka
tetap dijaga apabila mereka meningkat dewasa. Atas dasar ini, pihak Kementerian
Pendidikan Malaysia telah mengeluarkan garis panduan dalam pelbagai bentuk untuk
menangani masalah disiplin murid. Oleh kerana itu hal ehwal disiplin mestilah
diambil berat oleh pihak sekolah.
https://www.scribd.com/presentation/396295392/K01459-20181023144459-KAPS3014-9-PENGURUSAN-DISIPLIN
https://www.scribd.com/presentation/396295392/K01459-20181023144459-KAPS3014-9-PENGURUSAN-DISIPLIN
Comments
Post a Comment