RUMUSAN :
Pengurusan murid
pelbagai upaya merupakan satu langkah yang diambil untuk membantu murid-murid yang
mengalami masalah dalam pembelajaran. Secara amnya, pengurusan murid pelbagai
upaya ini lebih terarah kepada program pendidikan khas yang dijalankan ke atas
pelajar-pelajar yang mempunyai masalah pembelajaran sama ada secara fizikal
atau mental. Kajian mengenai pengurusan murid pelbagai upaya ini memfokuskan
kepada empat topik perbincangan iaitu pemulihan, pengayaan, pelbagai kecerdasan
dan berkeperluan khas. Program pemulihan dan pengayaan diwujudkan atas arahan
Kementerian Pelajaran Malaysia bertujuan untuk memastikan murid-murid yang
menghadapi masalah dalam pembelajaran mampu untuk belajar sekiranya guru-guru
menggunakan kaedah pembelajaran yang sewajarnya. Manakala pelbagai
kecerdasan ialah teori yang diperkenalkan oleh seorang tokoh barat iaitu
Howard Gardner. Teori ini membincangkan tentang pelbagai keupayaan yang
dimiliki oleh murid yang mempunyai kecerdasan dan kepintaran luar biasa.
Terdapat
empat aspek yang dibincangkan dalan pegurusan pelbagai upaya iaitu pemulihan,
penggayaan, kecerdasan pelbagai dan berkeperluan khas. Pemulihan adalah sesuatu
usaha untuk membaiki sesuatu kekurangan atau membetulkan sesuatu yang tidak
betul. Peranan guru dalam pelaksanaan pemulihan adalah dengan
mengatur langkah-langkah yang sesuai dalam pengelolaan sesi pemulihan,
menguruskan aktiviti pengajaran pemulihan, menentukan strategi pengajaran dan
pembelajaran, menyediakan bahan pembelajaran dalam sesi pemulihan, menjalankan
aktiviti penilaian untuk sesi pemulihan dan mengambil tindakan susulan yang
sewajarnya. Secara ringkasnya, pemulihan merupakan satu aktiviti
pengajaran dan pembelajaran alternatif yang digunakan untuk membantu murid yang
menghadapi masalah di dalam kelas.
Pengayaan
iaitu sejenis aktiviti pembelajaran yang menarik dan mencabar yang
memberi peluang kepada pelajar mengembangkan lagi sifat ingin tahu, semangat
berdikari, daya cipta serta bakat kepimpinan mereka. Dalam melaksanakan
program pengayaan ini, beberapa prinsip perlu diberi perhatian. Antaranya
ialah memberi penekanan kepada aktiviti yang bersifat kreatif dan eksperimental,
membuat kerja sendiri dan hasilan kerja, menggunakan daya usaha sendiri,
memberi peluang untuk mengembangkan sifat kepimpinan sosial, menggunakan kaedah
dan organisasi yang mudah diubah serta melibatkan pembacaan yang luas. Selain
itu, bahan bantu belajar yang sering digunakan untuk aktiviti pengayaan seperti
kad-kad bacaan tambahan, lembaran kerja, permainan dan rekreasi, dan alat-alat
teknologi yang lain haruslah mengandungi penerangan dan penjelasan yang jelas
supaya mudah difahami oleh murid.
Definisi
kecerdasan pelbagai yang diberikan oleh Gardner (1983) adalah kepakaran
kecerdasan manusia seharusnya mempunyai kemahiran untuk menyelesaikan masalah,
menangani masalah sesuai dengan masa dan tempat dan menghasilkan output yang
efektif. Menurutnya lagi manusia mempunyai sekurang-kurangnya lapan
kecerdasan yang merangkumi pelbagai kebolehan, keupayaan, bakat atau kemahiran
yang wujud secara semulajadi. Jenis kecerdasan yang dikenal pasti
adalah visual-linguistik, logik-matematik, visual-ruang, kinestetik, muzik,
interpersonal, intrapersonal dan naturalis. Gardner menjelaskan bahawa
setiap kecerdasan adalah berasingan dan tidak saling bergantungan. Dalam
konteks pendidikan guru memainkan peranan penting untuk merancang
aktiviti dalam pengajaran dan pembelajaran supaya dapat memenuhi keperluan
kecerdasan iaitu yang terdiri daripada sembilan kecerdasan yang diperkenalkan
oleh Gardner.
Pelajar
berkeperluan khas didefinisikan sebagai kanak-kanak yang dianggap berhadapan
dengan batasan keupayaan dengan sendirinya bagi memperoleh
keperluan biasa dan untuk hidup bermasyarakat kerana had fizikal atau
mental. Program yang ditawarkan kepada pelajar berkeperluan
khas adalah program inklusif iaitu pelajar berkeperluan khas
belajar bersama murid normal di dalam bilik darjah dan
sekolah yang sama untuk menikmati segala kemudahan belajar dalam keadaan
normal tanpa mengira status. Kanak-kanak ini mungkin memerlukan
perkhidmatan tertentu yang lain namun mereka akan mengikuti kurikulum seperti
kanak-kanak lain. Ia melibatkan tanggungjawab bersama antara guru
biasa dan guru pendidikan khas. Pendidikan inklusif memberi peluang kanak-kanak
berkeperluan khas untuk berinteraksi dengan kanak-kanak lain.
https://www.scribd.com/presentation/396295386/K01459-20181115094937-KPS3014-Bab-12-Pengurusan-Pelbagai-Upaya
Comments
Post a Comment