RUMUSAN:
Mengikut Ottoway (1964) di dalam buku yang ditulis oleh Sharifah Alwiah
Alsagoff (1985), Sosiologi Pendidikan , sosiologi adalah satu bidang sains
kemasyarakatan. Sosiologi pendidikan ialah sains sosial yang menggunakan ilmu
sosiologi untuk mengkaji bidang pendidikan dalam sesebuah masyarakat .Dalam
erti kata lain sosiologi pendidikan melihat kepada pendidikan dari perspektif
sosiologi.
Sosiologi ialah sains kemasyarakatan yang termuda.
Sosiologi asal perkataan Latin sosio bermaksud berkongsi. Sosiologi
digunakan oleh Auguste Comte di Perancis di dalam karya bertajuk Positive
Philosophy (Falsafah Positif) 1842. Auguste Comte berpendapat bahawa sains
kemasyarakatan harus berdasarkan autotiti serta spekulasi. Pada tahun 1876,
Herbert Spencer di England menerbitkan karya Principles of Sociology (
Prinsip-Prinsip Sosiologi). Karya Herbert Spencer menggunakan teori evolusi
kemasyarakatan yang kini sudah tidak diterima lagi. Namun begitu, Herbert
Spencer telah mengerakkan sosiologi sebagai suatu bidang pengkajian. Ahli
sosiologi abad ke 20 merupakan pembaharuan sosial. Kebanyakannya bekas paderi
atau anak-anak paderi dan hampir semuanya berasal dari luar bandar. Perbandaran
dan perindustrian menyebabkan pelbagai masalah sosial dan mereka cuba mencari
jalan penyelesaian saintifik. Karya-karya mereka diterbitkan di dalam The
American Journal Of Sosiology 1895. Jilid ini mengandungi syor-syor
penyelesaian masalah sosial tetapi sedikit sekali tentang penyelidikan yang
menguji sama ada syor-syor tersebut dapat dilaksanakan.
Terdapat 2 teori daripada
pendekatan makro iaitu Teori Fungsionalisme dan
Teori Konflik. Masyarakat selalu dianggap seperti tubuh badan
manusia yang mempunyai bahagian-bahagian dengan fungsi-fungsi yang tersendiri.
Teori fungsionalisme memberi penjelasan mengenai organisasi sosial dan
menerangkan bagaimana sesuatu organisasi itu dipertahankan. Menurut teori ini,
struktur-struktur sosial akan menentukan keharmonian masyarakat.
Pengkaji-pengkaji telah merumuskan tiga andaia iaitu stabiliti, harmoni dan
evolusi. Stabiliti merupakan kriteria penilaian utama untuk menentukan
sejauh mana sesebuah masyarakat dapat dikekalkan. Harmoni menunjukkan bagaimana
semua bahagian dalam masyarakat bekerjasama untuk mencapai tujuannya.
Evolusi pula menggambarkan perubahan-perubahan yang berlaku kepada masyarakat
melalui proses yang diadaptasikan daripada struktur sosial kepada pembaharuan.
Maka, tidak dapat dinafikan lagi bahawa ibu bapa, pihak sekolah, rakan sebaya
dan media massa mesti memainkan peranan yang penting dalam mengatasi masalah
jenayah yang wujud di kalangan remaja pada masa kini untuk memastikan suasana
di dalam dan di luar sekolah lebih harmoni. Teori ini biasanya digunakan secara
survey atau tinjauan yang telah disediakan berdasarkan kaji selidik (questionnaire).
Teori ini banyak digunakan di institusi atau sekolah-sekolah di Malaysia.
Bagi Teori Konflik pula, apa yang tidak boleh
dijawab oleh teori fungsionalisme akan dijawab oleh teori konflik. Teori
konflik ini menganggap bahawa akan berlaku permasalahan di antara individu dan
kumpulan-kumpulan di mana mereka akan cuba untuk mempertahankan idea atau
pendapat masing-masing. Melalui pendekatan ini , pengkaji dapat mengkaji secara
tinjauan (survey) yang akan ditanya berdasarkan soalan kaji selidik (questionnaire)
yang telah disediakan. Terdapat beberapa konflik yang selalu menjadi masalah di
sesebuah institusi iaitu sebagai contohnya guru diarah melakukan kerja-kerja
pentadbiran pada masa yang sama mereka perlu menjalankan tugas mengajar. Maka
timbullah konflik di antara tugas mendidik dan tugas sampingan yang di arah.
Manakala bagi pelajar pula mereka di tekan oleh ibu bapa dan guru untuk
mendapat keputusan yang cemerlang dan ini telah merampas sebahagian usia
kanak-kanak. Mereka masih ingin bermain dengan rakan sebaya. Maka tercetuskan
konflik ke atas jiwa kanak-kanak tersebut. Jadi , dengan menggunakan pendekatan
makro ini , para pengkaji dapat mengetahui apa masalah yang selalu timbul dalam
jiwa masyarakat.
https://www.scribd.com/presentation/396295175/K01459-20180923092820-KPS3014-Bab-1-Sosiologi-Dan-Pembelajaran
Comments
Post a Comment