RUMUSAN :
Pengurusan
bilik darjah merupakan satu proses yang memerlukan guru mengurus bilik darjah
agar aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dapat dijalankan. Tugas
mengurus bilik darjah termasuk juga aktiviti mengatur reka letak fizikal dan
mewujudkan komunikasi dan interaksi dikalangan pelajar dan guru.
Pengurusan
bilik darjah juga boleh didefinisikan sebagai set tingkahlaku yang kompleks
yang digunakan oleh guru untuk menetapkan, dan memastikan keadaan- keadaan
bilik darjah dapat membawa ke pencapaian objektif pengajaran yang berkesan.
Menurut Lee
Shok Mee (1995), pengurusan bilik darjah boleh ditakrifkan sebagai semua
tindakan guru mengendalikan kelas supaya mewujudkan suasana persekitaran yang
tersusun untuk menggalakkan pembelajaran.
Unsur kebendaan
merupakan segala alatan dan kelengkapan yang ada di dalam bilik darjah.
Pengurusan dalam aspek ini melibatkan penyusunan kerusi, meja, alatan, ruang
pembelajaran, buku dan hiasan dalam bilik darjah. Susunan kemudahan
fizikal yang menarik dapat mendorong murid terhadap pembelajaran.
Seorang
guru yang bertindak sebagai pengurus bilik darjah akan berusaha
mempertingkatkan serta melengkapkan diri dengan pelbagai ilmu pengurusan yang
berguna, kemahiran mengurus bilik darjah, dan strategi mengurus bilik darjah.
Oleh itu, guru mestilah menggunakan setiap tahap pengurusan bilik darjah yang
dirasakan sesuai sebagai usaha untuk menjadikan murid seronok berada di dalam
bilik darjah dan berjaya menjalani proses pengajaran dan pembelajaran dengan
berkesan. Minat murid terhadap sesuatu pembelajaran berasaskan strategi
mengurus bilik darjah yang terancang dan menarik. Selain daripada seorang
pendidik , juga bertanggungjawab sebagai fasilitator di dalam bilik darjah agar
mampu membimbing pelajar dengan menggunakan teknik komunikasi yang berkesan
dengan cara melakukan aktiviti berkumpulan, aktiviti pengajaran individu, pusat
pembelajaran, pencarian bahan maklumat dan sebagainya.
Comments
Post a Comment