RUMUSAN :
Pengurusan murid ini melibatkan
aktiviti perancangan, pentaksiran, pengelolaan, pentadbiran dan juga pengawalan
serta pemulihan terhadap murid. Perancangan ini merupakan aspek yang paling
penting kerana ianya akan menentukan objektif dan matlamat yang hendak dicapai
sekaligus menetapkan kaedah-kaedah yang sesuai digunakan. Pentaksiran pula melibatkan
pengamatan dan memerhati perkara-perkara yang hendak dipertimbangkan dalam
pelbagai aspek pengurusan murid. Pengelolaan pula merujuk kepada pelaksanaan
dan pembentukan prosedur dalam pengurusan pembelajaran. Pentadbiran biasanya
berkaitan dengan kepimpinan, motivasi, penyeliaan dan penyelarasan terhadap
kaedah dan perancangan yang telah dibuat dan biasanya pemulihan dan pengawalan
akan dibuat untuk memperbaiki rancangan yang telah
dibuat.
Pengurusan murid mempunyai
beberapa elemen penting yang menentukan objektif yang telah dibuat tercapai.
Antara contohnya ialah pengurusan rekod murid, kesediaan belajar murid dan
memotivasikan murid. Setiap elemen tersebut mempunyai peranan penting dan tidak
boleh dibuat tanpa perancangan yang baik dan rapi. Oleh itu, semua pihak yang
terlibat perlu melakukan tugas mereka dengan sehabis baik untuk mencapai negara
maju pada masa akan datang.
Mengurus rekod murid ini
merupakan salah satu tanggungjawab yang perlu dilaksanakan oleh guru.
Pengurusan rekod murid dikaitkan dengan aktiviti mencatat bidang pengurusan
yang bertanggungjawab untuk menjaga, bersistematik mengawal penciptaan,
penerimaan, penggunaan dan ciri rekod termasuklah proses menjaga dan memelihara
bukti dan maklumat murid ke dalam bentuk rekod. Terdapat beberapa perkara yang
harus dipertimbangkan semasa menghasilkan rekod iaitu tujuan, aspek, perincian
dan juga pertimbangan yang praktikal. Rekod murid yang dibuat harus dilindungi
dan dijaga dengan baik kerana mengandungi maklumat yang boleh memberitahu guru
mengenai persekitaran setiap anak muridnya. Rekod yang ingin dibuat juga perlu
dibuat dengan rapi dan sistematik kerana sistem rekod murid yang baik akan
dapat membantu guru untuk merancang sistem pengajaran dan pembelajaran dengan
baik dan efisien. Namun, sebelum membuat rekod
murid, seseorang guru harus menjalankan pentaksiran mengenai persekitaran
seseorang murid yang merangkumi aspek persekitaran, perkembangan, kemajuan,
kesihatan dan tingkah laku melalui beberapa kaedah yang sesuai. Antara kaedah
yang boleh dijalankan untuk membuat pengurusan rekod pelajar iaitu dengan
menggunakan kemudahan teknologi yang semakin berkembang sekarang ini. Jadi,
segala pengurusan rekod yang dilakukan dapat dibuat dengan lebih sistematik.
Pengurusan rekod murid yang baik dapat membantu seseorang guru mencapai
objektif yang telah dibina melalui pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.
Maklumat dalam rekod perlu dikemas kini untuk memudahkan guru membuat rujukan
tentang pembelajaran murid. Selain itu, rekod ini juga
melibatkan rekod kerja di dalam kelas serta markah dan kemajuan yang dicapai
oleh setiap pelajar. Catatan khas berkenaan kerja rumah haruslah dibuat dan
diletakkan bersama rekod kerja kelas. Guru dapat menentukan kadar pengajaran
berdasarkan rekod kemajuan kelas dan individu yang tepat dan jelas. Rekod ini
juga dapat membantu guru menyedari perlunya bahan tambahan ataupun bahan lain
dengan cepat. Liputan setiap topik dalam sukatan boleh disemak dengan mengumpul
dan sentiasa merujuk rekod kerja. Jika perlu, boleh diperluas sehingga mencapai
keputusan yang memuaskan.
Kehadiran pelajar direkodkan di
dalam buku daftar kehadiran. Catatan boleh dilakukan sama ada sekali sehari,
pagi dan petang ataupun pada setiap pelajaran. Tunggu seketika sebelum
merekodkan kehadiran pelajar supaya pembetulan dapat dilakukan apabila ada
pelajar yang datang lewat. Kadangkala rekod kehadiran pelajar diambil kira bagi
penganugerahan sijil kelayakan. Jadi, rekod kehadiran juga merupakan salah satu
rekod yang penting untuk dilakukan secara tepat dan betul.
Manakala dalam buku Rekod
Mengajar guru haruslah mempunyai perkara-perkara seperti Salinan Jadual Waktu
Persendirian, termasuk analisis mata pelajarannya. Selain itu, terdapat juga
Salinan Sukatan Pelajaran bagi mata pelajarannya yang diajarnya. Salinan kertas
soalan peperiksaan dan keputusan peperiksaan, termasuk ujian bulanan bagi
tiap-tiap kelas yang diajarnya turut dimuatkan selain perancangan pengajaran
mengikut tahunan, mingguan dan harian. Buku Rekod Mengajar mesti diisi mengikut
perancangan pengajaran harian sebelum masuk ke dalam kelas.
Kesediaan Murid Belajar merupakan
keadaan dalam individu yang bersedia dan berupaya untuk mempelajari sesuatu
dengan tujuan memperolehi pengalaman pembelajaran yang baru. Apa jua perkara
yang dapat disampaikan secara berkesan kepada kanak-kanak pada bila-bila
peringkat perkembangannya (Brunner, 1966). Manakala Piaget (1966) mengaitkan
kesediaan belajar dengan peringkat perkembangan kognitif kanak-kanak. Kesediaan
ini berkaitan dengan peringkat perkembangan intelek seperti berfikir, menaakul,
menganalisis, mensintesis dan menilai. Merujuk kepada sikap, keinginan,
semangat, ketekunan, perasaan dan minat dalam melaksanakan aktiviti
pembelajaran. Merujuk kepada potensi atau kematangan fizikal dan kesediaan
untuk melakukan proses pembelajaran yang baru seperti kesediaan
psikomotor, kesediaan afektif, kesediaan kognitif dan jenis kesediaan
belajar. Setiap individu menunjukkan emosi berbeza walau dalam situasi yang
sama. Perbezaan yang dapat dihayati melalui pergaulan, interaksi dan aktiviti
sosial, cara kehidupan yang berbeza di antara satu individu dengan individu
yang lain, falsafah hidup dan keagamaan yang berbeza antara individu.
Strategi implementasi kesediaan belajar seperti gunakan set induksi yang
menarik, rancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran berdasarkan kebolehan dan
pengetahuan sedia ada, Peringkatkan isi pelajaran mengikut tahap kesediaan belajar
murid (mudah ke kompleks), gunakan pelbagai stimulus dalam mengekalkan minat
murid dan banyak lagi.
https://www.scribd.com/presentation/396295383/K01459-20181007114628-KPS3014-Bab-5-Pengurusan-Murid
Comments
Post a Comment