RUMUSAN:
Terdapat
beberapa jenis interaksi bilik darjah. Antaranya ialah interaksi sehala,
interaksi dua hala dan interaksi kumpulan.
Bagi
interaksi sehala, pelajar dipaksa untuk menerima apa sahaja ilmu pengetahuan yang
diberikan oleh guru. Guru jenis ini mengamalkan pendekatan autoritarian,
pelajar tiada kuasa untuk berinteraksi dengan pelajar lain.
Bagi interaksi dua hala pula, ia menjadi dua hala bila guru bertanya pelajar menjawab atau
pelajar bertanya guru menjawab. Selain itu, semasa interaksi dua hala ini tiada
sesi interaksi antara pelajar dengan pelajar. Interaksi pasif seperti ini
membuatkan pelajar menjadi bosan dan rimas apabila perlu memasukkan terlalu
banyak fakta ke dalam minda mereka.
Bagi interaksi kumpulan atau pelbagai hala pula, bertujuan
untuk menggalakkan penyertaan aktif pelajar dalam PdP. Kerja berkumpulan
diwujudkan supaya pelajar dapat berinteraksi dengan sesama mereka dalam
perbincangan. Guru hanya menjadi pemudahcara. Interaksi sebegini mampu memupuk
nilai positif seperti bekerjasama, menghormati, toleransi dan perpaduan. Dalam
keadaan ini, pelajar yang takut, malu dengan kehadiran guru boleh dan mampu
berinteraksi dengan aktif dengan rakan lain. Sesi sumbang saran sebegini
mampu menjana idea yang berkualiti daripada pelajar.
Kepentingan
interaksi dalam pembelajaran ialah membolehkan guru memotivasikan murid supaya
menimbulkan minat dan perhatian mereka terhadap aktiviti pengajaran dan
pembelajaran. Aktiviti-aktiviti seperti soal jawab dapat menggerakkan murid
untuk berfikir seterusnya guru dapat melaksanakan rancangan mengajarnya
mengikut objektif pelajaran yang ditentukan. Selain itu, dapat mengeratkan
perhubungan guru dengan murid dalam bilik darjah dan seterusnya penyampaian
pelajaran yang berkesan akibat hunungan yang mesra. Pertukaran maklumat atau
idea memerlukan interaksi dua hala serta aktiviti kumpulan hanya dapat
dijalankan melalui interaksi di antara murid dalam kumpulan.
https://www.scribd.com/presentation/396295052/K01459-20180927090801-MyGuru-KPS3014-Bab-2-Interaksi-Dan-Pembelajaran
Comments
Post a Comment