RUMUSAN :
Sekolah
merupakan pusat penyebaran maklumat dan ilmu pengetahuan. Persekitaran sekolah
adalah kawasan disekeliling sesuatu tempat membawa maksud masyarakat yang
tinggal berhampiran dengan sesebuah sekolah. Sekolah berfungsi untuk mencapai
objektif dan matlamat actor bagi melahirkan manusia yang cemerlang dari segi
keilmuan tetapi juga membentuk manusia yang bersahsiah baik serta memahami
tanggungjawabnya selari dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Sekolah ialah
sebuah institusi yang memberi pendidikan formal dan informal kepada pelajar
sebagai persediaan untuk mereka menempuh alam pekerjaan kelak. Persekitaran
dalam konteks kajian ini membawa maksud kawasan sekitar yang terdapat
berdekatan sekolah tersebut. Sebagaimana pentingnya iklim sekolah yang harmoni,
persekitaran sekolah juga berperanan membangkitkan semangat motivasi pelajar.
Pada amnya,
iklim dan persekitaran sekolah akan membawa pengaruh yang penting terhadap
pembentukan tingkah laku, imej mental, aspirasi dan interaksi sosial bagi
anggotaanggota di dalamnya (Abdullah Sani bin Yahya, 2007). Terdapat kajian
yang menunjukkan bahawa sekolah yang berpencapaiaan tinggi mempunyai tahap
keceriaan yang lebih baik berbanding sekolah yang persekitarannya kurang ceria
(Mohd Redzauddin bin Ismail, 2008). Oleh hal yang demikian, suasana dan iklim
sekolah adalah amat penting dalam membantu pelajar untuk belajar dengan
tenteram dan selesa.
Selain itu,
apabila kawasan persekitaran sekolah yang cantik dan ceria, pelajar tidak akan
jemu untuk hadir ke sekolah lagi kerana merasa bahagia berada di kawasan
sekolah. Hal ini bukan sahaja dapat mengelakkan masalah ponteng sekolah dalam
kalangan pelajar malah masalah disiplin pelajar dapat dikurangkan kerana emosi
pelajar tidak terganggu. Dalam masa yang sama, sesebuah sekolah yang cantik dan
menarik pasti akan mendapat pujian daripada pelbagai pihak terutamanya ibu bapa
pelajar yang menghantar anak-anak mereka ke sekolah. Mereka akan bertambah
yakin dengan pihak pentadbiran sekolah yang mampu mewujudkan suasana sekolah
yang kondusif bagi membantu proses pembelajaran anak-anak mereka.
Memahami bagaimana
persekitaran sekolah mampu meningkatkan penglibatan pelajar dalam aktiviti
kokurikulum merupakan actor penting dalam membantu pihak pentadbir dan guru di
sekolah, pegawai di Pejabat Pelajaran Daerah, Pejabat Pelajaran Negeri,
seterusnya pihak tertentu di Kementerian Pelajaran Malaysia. Persekitaran
sekolah perlu diberi perhatian dari beberapa aspek seperti sokongan pelajar dan
sokongan guru-guru, kepentingan professional guru, kebebasan guru-guru dan
penyertaan guru-guru dalam membuat keputusan bersama, guru dan pihak sekolah
yang berinovasi, sumber atau kemudahan yang mencukupi, dan kurangnya tekanan kerja
berkiatan kokurikulum. Kesimpulannya, persekitaran sekolah mampu memberi kesan
kepada penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum. Semua pihak perlu
berusaha memperbaiki dan mempertingkatkan persekitaran sekolah supaya dapat
mempengaruhi penglibatan pelajar dalam kokurikulum.
Comments
Post a Comment